در مطلب قبلی مکانیزم و نحوه عملکرد PSA را به صورت کامل تشریح کردیم.
در این مطلب آموزشی به صورت اختصاصی به تشریح Path Selection Policy یا همان PSP می پردازیم.
همانطور که در مطلب قبلی اشاره کردیم وظیفه PSP به صورت مشخص Load balance کردن ترافیک بین راه های موجود به استوریج می باشد.
زمانی که یک ماشین مجازی درخواست IO می کند این درخواست به دست NMP(Native Multipathing Plugin) می رسد و NMP ماژول PSP را فرا میخواند.PSP در این مرحله راه مناسب را انتخاب کرده و IO ماشین را از آن عبور می دهد.
متدهای مختلف PSP
در حال حاضر PSP به صورت پیش فرض از 3 متد مختلف استفاده می کند که این متد ها به شرح زیر می باشند :
MRU (Most recently Used)
در این مدل PSP اولین راهی که به استوریج ختم می شود را در زمان بوت سیستم انتخاب می کند.
اگر این مسیر به هر دلیل از دسترس خارج شود، ESXi ترافیک خود را از طریق لینک دیگری ارسال می کند و تا زمانی که لینک ثانویه در دسترس باشد ، بدون هیچ مشکلی IO ماشین را از آن عبور می دهد.
این متد به صورت معمول برای ذخیره سازهای Active / Passive استفاده می شود.
استوریج های Active / Passive ، استوریج هایی هستند که با اینکه چند عدد کنترلر دارند اما هر LUN تنها از یکی از این کنترلر ها خارج می شود. این بدین معنی است که کلا LUN مذکور همیشه از یک کنترلر دیده میشود و اگر ماشین یا سروری تراکنش خود را به اشتباه به کنترلر دیگر بفرستد، تراکنش Drop می شود.
در برخی از استوریج ها اگر کنترلر اصلی LUN به هر دلیلی بیافتد ، مدیریت LUN به کنترلر دیگری داده میشود که به این مفهوم اصطلاحا Trespass گفته می شود.
این جابجایی LUN بین کنترلر ها مدت زمانی طول می کشد که این زمان بستگی به شلوغ بودن استوریج دارد.
در نظر داشته باشید در استوریجی که اشتباه کانفیگ شده باشد ممکن یک LUN بین چند کنترلر مدام جابجا شود که باعث Drop شدن تراکنش ها و کندی بیش از حد استوریج می شود، اصطلاحا به این اتفاق که در اثر کانفیگ غلط رخ می دهد Path Trashing گفته می شود.
Fixed
در این مدل اگر کاربر راه مشخصی را انتخاب کند، PSP از آن استفاده میکند اما اگر مشخص نشود مانند MRU از اولین راهی موقع بوت سیستم Discover شده استفاده می کند.
اگر به هر دلیلی راه انتخاب شده بیافتد، ESXi از راه جایگزین دیگری استفاده می کند.
اما درصورت Available شدن راه اول، PSP دوباره IO ها را به آن باز میگرداند.
این مدل عملکرد PSP بیشتر برای استوریج های Active / Active استفاده می شود.
استوریج های Active / Active استوریج هایی هستند که تمامی کنترلر ها برای تمامی LUN ها پاسخگو هستند.
RR ( Round Robin )
همانطور که از اسم این مدل پیداست ، سیستم Load Balancing ماژولPSP تمامی IO ها را بین تمامی راه ها به صورت Random جابجا می شود .
اگر چه این مدل هم برای استوریج ها Active / Active و Active / Passive قابل استفاده است اما بیشتر در استوریج های Active / Active به کار گرفته می شود زیرا که تمامی کنترلر ها به تمامی LUN ها راه دارند و تمامی راه ها مناسب می باشند.